صفحه اصلی درباره رایان سازه
محصولات
نمایندگیها دانلود استخدام تماس با ما

رایان سازه : پیشرو در تولید نرم افزارهای تخصصی عمران

راهبرد آموزشی رایان سازه
آموزش جامع سازه نگار
آموزش تصویری سازه نگار
دانلود تکلا نسخه 17
مقررات ملی ساختمان (22گانه)
چک لیست ها
دستور العمل ها و پیش نیاز ها
فاز2
محصولات ارئه شده از CSI
اندروید
مقالات
متفرقه
آیین نامه های آمریکا
حقوقی و قضایی
حوزه ي حقوقي و قضايي:
زندگي مدني و مبتني بر حقوق متقابل دستاورد بشريت براي زندگي مسالمت آميز در هزاره سوم است. اين مهم تنها با تجربه هزاران سال زندگي اجتماعي ميسر گشته است. بديهي است وظايف و مسئوليتهاي هر شغل و حرفه اي در اين چارچوب قابل تبيين مي باشد. مهندسي عمران نماد بارز مسئوليت بشر در قبال هم نوعان خود ميباشد. ساخت سرپناه و فضايي که انسان با آسودگي به زندگي خود بپردازد تنها به عهده مهندسين عمران مي باشد. اين مسئوليت سنگين همواره موجب گرديده که بسياري از همکاران و متخصصين گاه با تجربه و خبره نيز با مشکلات حقوقي و قضايي دست به گريبان باشند. حوادث غير مترقبه اي که گهگاه اخبارآن نشر مي يابد نشان از اين درگيري ها دارد. حل اين معضلات مستلزم شناخت سه حوزه متفاوت و ارتباط ما بين آنهاست. اين سه حوزه عبارتند از:
آشنايي با قوانين قضايي
آشنايي به آيين نامه هاي اجرايي و طراحي
ساز وکار فني و دانش مهندسي
اين سه حوزه مشخص مي نمايد که تعهدات يک مهندس عمران چيست و در قبال حوادث مصونيت وي چگونه تامين مي شود؟


15040812462643urv1j


بطور مختصر هر يک از عناصر سه گانه فوق در زير شرح داده ميشود.:
قوانين قضايي:
تورق قوانين قضايي که احتمال ارتباط با تخلفات ساختماني داشته باشد امري وقت گير و طاقت فرساست. براي شناخت بهتر اين قوانين گرد آوري پرونده هاي جاري در اين خصوص بهترين راهگشا ميباشد. کارشناسان شرکت رايان سازه روزها وقت خود صرف اين موضوع گرده اند. باز بيني بيش از 3000 پرونده قضايي و دسته بندي آنها به 740 موضوع متفاوت دستاورد اين محققين برجسته است.
آيين نامه ها:
آيين نامه هاي اجرايي عمدتا دستورالعملهايي است که توسط نهادهاي ذيربط صادر مي شود. اين آيين نامه ها عمدتا دستخوش تغييرات مي شوند. نمونه بارزان تغيير مبحث دهم آيين نامه نظام مهندسي در سال 1392 مبني بر تغيير شيوه طراحي به روش LRFD ميباشد. اين آيين نامه مستندات با ارزشي براي دعواهاي حقوقي محسوب ميشود. که در جاي خود به آن اشاره خواهيم کرد.
دانش فني:
همانطور که اشاره شد دانش فني همان دستاوردي است که دانشجو پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه با خود به همراه دارد. اين دانش آنقدر گسترده و فرار مي باشد که تنها راه احاطه بر آن تکرار و کاربرد آن در حوزه ي کاري است. اين دانش تنها در يک طريق امکان نهادينگي مي يابد و آن تبديل آن به مهارت است. مهارتي که نه در دانشگاه و نه درمحيط کار بدست مي آيد.
با اشاره اي مختصر به اين عناصر سه گانه مي توان ارتباط آنها با تعهدات يک مهندس عمران را شناسايي نمود. آنچه که در درجه اول مهندسين عمران را متعهد مي سازد دانش فني آنهاست. هنگامي که افراد از دانشگاه فارغ التحصيل ميشوند و خود را به عنوان يک مهندس به جامعه معرفي مي نمايند ، اين تعهدات را به جان مي خرند. تفاوت يک کارشناس با فردي عادي همين تعهدات است. کارشناس مدعي است که توليدات وي با لحاظ کليه اصول فني و حفظ نکات ايمني ارائه مي گردد. نکته ي بسيار مهمي که بسياري از کارشناسان از آن غفلت مي کنند اکتفا به همين دانش فني شخصي مي باشد. در حاليکه استناد به رکن ديگر از ارکان سه گانه فوق کمک شاياني به موفقيت و مصونيت کارشناسان خواهد نمود. اين رکن همان آيين نامه هايي است که بعضا دچار تغيير و باز نويسي مي شوند. آيين نامه ها دستورالعملهاي اجرايي است که مسئوليت صحت و سقم آنها بعهده مرجع صادر کننده ميباشد. با استناد به اين آيين نامه ها عملا مهندسين عمران از يک پشتوانه ي حقوقي بسيار معتبر بر خوردار مي شوند.
بدون شک مهندسين و متخصصين توانايي اشراف بر هريک از حوزه ها را خواهند داشت اما تلفيق اين سه حوزه با يکديگر امري است که نياز به کار تيمي ميباشد. حضور کارشناسان حوزه هاي مختلف در شرکت رايان سازه اين امکان را بر آورده مي سازد که بتوان تلفيق اين امور را با يکديگر انجام داد.
با اين توضيحات حلقه هاي مهندسي عمران تکميل تر شده و به زنجيره ي کامل دور اين مفهوم نزديکتر ميشويم.

150408124715q4zz2gd


مسئولیت های حقوقی مهندس ناظر

آیین نامه ها

مقررات
مقالات مرتبط
تماس با رایان سازه، سازه نگار

آدرس : تهران، بزرگراه جلال آل احمد،
غرب پل آزمایش، (ضلع شمالی بزرگراه)،
شماره 215، واحد 4
کد پستی : 1464776665

شنبه تا چهارشنبه - 9 الی 15

تلفن : 88281017 ,88258630 ,88262414 21+
فکس : 86018852

مدیریت : admin [at] rayansazeh.com
پشتیبانی : support [at] rayansazeh.com
ارتباط با رایان سازه
نام:
Email:
متن پیام:
کد امنیتی:
ارسال فرم
نرم افزار سازه
Copyright 1999-2024, RayanSazeh Software Engineering Co.
All rights reserved.
تمامی کالاها و خدمات این وب سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند
و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
Iran travel